Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-09@04:53:30 GMT

فیلمی که بدون هیچ ستاره‌ای درخشید

تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۷۶۰۶۱۶

فیلمی که بدون هیچ ستاره‌ای درخشید

محمدرضا مصباح در گفت وگو با خبرنگار سینمایی ایرنا و در توضیح تازه‌ترین آثار سینمایی خود که در مرحله اکران قرار دارند، گفت: فیلم سینمایی سینما شهر قصه (کیوان علیمحمدی ۱۳۹۷) را داریم که برای بعد از محرم و صفر در تدارک اکرانش هستیم و به نظرم فیلم خوب و سرپایی است. ضمن این که فیلم بی مادر (سید مرتضی فاطمی ۱۴۰۰) را هم داریم که سال قبل در جشنواره فیلم فجر بود و امیدواریم به فضل الهی کارهایش انجام و به‌زودی اکران شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در توضیح داستان فیلم سینمایی بی‌مادر اظهار داشت: این فیلم ادای دینی به ساحت محترم مادران ایرانی است و نگاهی جدید به مقوله رحم اجاره‌ای دارد؛ منتها این موضوع حاشیه است و بیشتر به فضای عاطفی و انسانی موضوع پرداخته است.

مصابح در پاسخ به این پرسش که چرا رحم اجاره‌ای به موضوعی پرتکرار در آثار متاخر سینمایی بدل شده است، گفت: رحم اجاره‌ای موضوعی بسیار حاشیه‌ای در این فیلم است و بیشتر به روابط بین انسان‌ها پرداخته‌ایم.

تهیه‌کننده فیلم سینمایی بی‌مادر افزود: قصه بی مادر اتفاقاتی است که بین آدم‌ها رقم می‌خورد. آدم‌هایی که در این ماجرا نقش دارند و اتفاقاتی بین آنها رقم می‌خورد؛ یعنی بین زن و مرد، کسی که رحم را در اختیار قرار داده است و حس مادرانه‌ای که این فرد دارد، روابط خانواده‌های این آدم‌ها. در نهایت این فیلم نگاهی نو به این مقوله دارد.

«سینما شهر قصه» مرور ۵ دهه‌ سینمای ایران بود

مصباح در توضیح ماهیت فیلم سینمایی سینما شهرقصه گفت: سینما شهر قصه ادای دینی به سینما و مرور ۵ دهه‌ای بر سینمای ایران بود؛ همه آثار سینما این مشکل را دارند که به دلیل ظرفیت پایین اکران و کمبود صندلی‌های سالن‌های سینما مجبورند ملاحظاتی را برای فیلم‌هایشان در نظر بگیرند.

تهیه کننده سینما شهرقصه در پاسخ به این پرسش که آیا ممیزی دلیل تاخیر طولانی مدت در عدم اکران این فیلم بوده است، گفت: نه مشکل ممیزی نداشتیم؛ این فیلم تاریخ سینماست و به‌هرحال مجبور است که در قالب بیان مسائل تاریخی قصه‌اش را روایت کند ولی مشکل ممیزی نداشتیم.

وی افزود: بحث اصلی کرونا بود و ما دنبال شرایط ایدئال بودیم چراکه احساس کردیم فیلم ظرفیت خوب دیده‌شدن را دارد و خصوصاً نسل‌هایی می‌توانند خیلی خوب با آن ارتباط برقرار کنند و نوستالژی‌هایی در قصه هست که به نظرم خوب است؛ به همین دلیل نمی‌خواستیم فیلم در شرایطی اکران شود که به قول عامیانه‌اش حرام شود.

ظرفیت سینما تماماً سرگرمی نیست و گنجایشی وسیع‌تر از سرگرمی دارد

تهیه کننده فیلم سینمایی یدو (مهدی جعفری ۱۳۹۹) در پاسخ به این پرسش که دلیل انتخاب یک فیلم برای تهیه‌کنندگی از سوی وی چیست، گفت: این که قصه را دوست داشته باشم.

وی افزود: کارهای انسانی انجام می‌دهم. تصورم این است که ظرفیت سینما تماماً سرگرمی نیست و گنجایشی وسیع‌تر از سرگرمی دارد و اگر فرصتی را به‌عنوان فیلمساز در اختیار داشته باشیم باید مسئولیت‌های خودمان را به‌صورت شخصی و اجتماعی انجام دهیم.

مصباح با اشاره به تمایل شخصی‌اش برای ساخت فیلم‌ها بیان کرد: فیلم‌های احساسی، عاطفی و انسانی که می‌تواند با حس من و مخاطب ارتباط برقرار کند؛ همانند فیلم در آغوش درخت که این روزها در حال اتمام فیلم‌برداری آن هستیم و یک فیلم اولی است.

این تهیه کننده یادآور شد: خداوند به من لطف کرده است و تقریباً سالی یک فیلم اولی دارم و امسال هم یک فیلم اولی دارم.

«در آغوش درخت» پایان مشخص و امیدبخشی دارد

تهیه کننده فیلم درحال تولید در آغوش درخت خاطرنشان کرد: در آغوش درخت یک فیلم انسانی است؛ فیلمی در حوزه نقد جدایی و طلاق که یک قصه عاطفیِ انسانیِ لطیف را در فضایی محلی روایت می‌کند.

مصباح اضافه کرد: این فیلم در ارومیه ضبط می‌شود و زبانش فارسی، ترکی و بعضاً کردی است. تصورم این است که این فیلم اگر باعث شود که حتی یک جدایی و یک طلاق اتفاق نیفتد ما بار خودمان را برداشته‌ایم و به هدف خودمان رسیده‌ایم.

وی افزود: نویسنده و کارگردان در آغوش درخت بابک خواجه‌پاشاست که اگرچه این فیلم اول ایشان است اما سال‌ها دستیار کارگردانانی چون مجید مجیدی و رضا میرکریمی بوده است. فکر می‌کنم در آغوش درخت امسال جزو فیلم‌های مورد توجه در جشنواره فیلم فجر باشد.

این تهیه کننده سینما در پاسخ به این سوال که آیا فضای تولید فیلم در آغوش درخت از فیلم سینمایی پوست (برادران ارک ۱۳۹۷) متاثر بوده است، اظهار داشت: تجربه پوست بی‌تأثیر نبود اما موضوع اصلی که برای من بسیار مهم است فیلم‌نامه است؛ اصطلاحی دارم که «فیلمنامه باید یقه من را بگیرد» همچنان که بعضی از فیلمنامه‌ها یقه‌ام را می‌گیرد و هر کاری می‌کنم رهایم نمی‌کند و در آغوش درخت هم از همان فیلم‌هاست.

تهیه کننده فیلم سینمایی پیلوت (ابراهیم ابراهیمیان ۱۳۹۶) در توضیح قصه و بازیگران فیلم سینمایی درآغوش درخت بیان کرد: جواد قامتی نقش اول بازیگر مرد و مارال بنی‌آدم نقش اول زن است.قامتی و بنی‌آدم هردو بازیگران این فیلم هستند که از تهران آمده‌اند. باقی عوامل تقریباً محلی هستند؛ البته قامتی اصالتا تبریزی است.

مصباح در پاسخ به این پرسش که هماهنگی زبانی این فیلم چگونه بوده است، گفت: کار سختی نبود چون نقش اول زن و مرد قصه از دو فرهنگ مختلف هستند و در واقع چون مرد با زنی اهل تهران و خارج از منطقه آذربایجان وصلت کرده، با هم فارسی حرف می‌زنند و قامتی با دیگر بازیگران ترکی صحبت می‌کند. ضمن این که کارگردان هم ترک‌زبان بود.

وی افزود: اتمام فیلم‌برداری در آغوش درخت در روزهای آینده اعلام می‌شود و ان‌شاءالله در جشنواره فیلم فجر امسال اکران خواهد شد. این فیلم پایان مشخص و امیدبخشی دارد.

باید در فیلم‌سازی دنبال بدعت، نوآوری و حرف تازه باشیم

تهیه کننده فیلم سینمایی پوست (برادران ارک ۱۳۹۷) در پاسخ به این پرسش که تجربه‌ای از ساخت این فیلم چه بوده است، یادآور شد: پوست تجربه‌ای متفاوت در سینماست که شاید بسیار سخت بشود نمونه آن را پیش‌ازاین پیدا کرد و نمی‌دانم در آینده چه اتفاقی می‌افتد و می‌شود مثل آن را پیدا کرد؟

وی افزود: همواره ورود به عرصه‌های نو ترسناک است و جسارت می طلبد؛ من اول فیلمساز را محک می‌زنم و انتخاب می‌کنم و بعد فیلم را؛ در پوست هم اول این دو برادر را دیدم با آنها گپ زدم البته من اصلاً ترکی بلد نیستم اما انرژی بین ما ردوبدل شد و احساس کردم این ظرفیت در آنها وجود دارد.

این تهیه کننده گفت: اتفاقات بزرگ در مواردی می‌افتد که خرق عادت کنید و اتفاقی خاص را رقم بزنید وگرنه تکرار مکررات و تکرار یک سری ژانرهای معمول و مرسوم سینمایی کار دشواری نیست. ما در قامت سینماگر باید از فضای اپراتوری خارج شویم و نباید راه و مسیری که همه رفته‌اند را برویم.

مصباح تاکید کرد: به دلیل همین تکرارهاست که می‌بینیم مدل فیلمسازی یک فیلمساز جریان پیدا می‌کند و تا ده سال همه آن‌گونه می‌سازند، تا دور بعدی و نفر بعدی؛ این چیز خوبی نیست. باید در فیلم‌سازی دنبال بدعت، نوآوری و حرف تازه باشیم.

تهیه کننده فیلم سینمایی دابلند (ابراهیم ابراهیمیان ۱۳۹۸) در پاسخ به این پرسش که آیا جمع کردن سرمایه برای کارهای تازه ریسک زیادی ندارد، گفت: به‌هرحال کسی باید صف شکنی کند و نمی‌توانیم دائم بایستیم و نگاه کنیم. ضمن این که شاید در مورد پوست کسی نداند اما پوست به سوددهی رسید؛ آن هم بدون هیچ بازیگر مطرحی.

وی افزود: دلیلش به نظرم این است که پوست حرفی نو را زد و ژانر و فضای جدیدی را به سینما عرضه کرد؛ به همین دلیل ضرر هم نکرد و به پولش هم رسید. در نتیجه این فضا برای موفقیت وجود دارد و اگر این ریسک را بپذیریم و جسارت به خرج بدهیم و وارد شویم ان‌شاءالله می‌شود اتفاقاتی تازه را فراهم کرد.

ساحت هنر ساحت اغماض و تساهل و تسامح است

تهیه کننده فیلم سینمایی طلاقم بده به خاطر گربه‌ها (محمدعلی سجادی ۱۳۹۶) با اشاره به مشکلاتی که اخیرا به دلیل ممیزی‌های ساترا در حوزه نمایش خانگی مطرح شده است، گفت: به‌شخصه در سینمای خانگی کار نکرده‌ام و حوزه علاقه‌ام حداقل تا به امروز نبوده است چراکه نمایش خانگی دوز تجاری‌اش بالاست و شرایط متفاوتی دارد و رسالت و وظیفه‌ام را کار در حوزه سینما می‌دانم؛ اما عقیده دارم در تمام بخش‌ها و حوزه‌هایی که کار فرهنگی و سینمایی انجام می‌شود، کلیدواژه اصلی و کلید حل تمام مشکلات تعامل است.

وی ادامه داد: ما نمی‌توانیم با دعوا چیزی را حل کنیم. همچنان که در این چهل و چند سال تجربیات متعددی را پشت سر گذاشته‌ایم، به این موضوع رسیده‌ایم که نتیجه داد و دعوا و به نفع سینما و مردم نبوده است. باید یاد بگیریم تعامل کنیم و با هم کنار بیاییم و نقاط مشترک را پیدا و با اغماض رفتار کنیم.

مصباح تصریح کرد: ساحت هنر ساحت اغماض و تساهل و تسامح است و نمی‌توانید متقن و چهارچوبمند در باره هنر صحبت کنید. این کار جلوی خلاقیت را می‌گیرد. وقتی فیلمساز را محدود به یکسری قوانین و خط‌قرمزها می‌کنید او دیگر خلاقیت نخواهد داشت و تبدیل به ماشینی می‌شود که در فضایی که می‌خواهید حرکت می‌کند؛ اما هنر در خلاقیت رشد می‌کند و این نیازمند بازگذاشتن دست هنرمند و کم‌کردن از دغدغه اوست.

این تهیه کننده یادآور شد: در نتیجه این موضع با تعامل اتفاق می‌افتد و کلید نجات این کشتی طوفان‌زده تعامل، رفاقت و دوستی است.

نویسنده فیلم سینمایی برمودا (رهبر قنبری ۱۳۹۶) اظهار داشت: مشکل اصلی ما در حوزه سینما مشکل اکران است، وقتی که فیلم‌هایی را می‌سازید که نمی‌توانید اکران کنید و صرف‌نظر از محتوا (که فیلم‌ها باید به چه سمتی حرکت کنند) از نظر زیرساختی و سخت‌افزاری کمبود ظرفیت در سینماهای ماست.

وی تاکید کرد: سرانه صندلی ما در مقایسه با همه کشورها کمتر است و به نسبت جمعیت ۸۰ میلیونی ۲ میلیون سینمارو داریم که رقمی بسیار پایین است. مسئولان ما باید تدابیری بیندیشند؛ باید امکانات سخت‌افزاری و سینمایی و فضای نمایش کشور را توسعه دهیم که فیلم‌ها آسیب‌ندیده و پشت صف اکران نمانند.

به گزارش ایرنا، محمدرضا مصباح دانش‌آموخته رشته حقوق خصوصی در مقطع دکترا است. وی فعالیت‌های آموزشی، فرهنگی و هنری خود را از سال ۱۳۷۵ با فیلمنامه‌نویسی و تدریس آغاز نمود و در سال ۱۳۹۱ به عنوان مجری طرح و سرمایه‌گذار اولین سری مجموعه رالی ایرانی به کارگردانی آرش معیریان شناخته شد. تهیه کنندگی آثاری در سینمای ایران نظیر برمودا، پیلوت، دابلند، سینما شهرقصه، پوست، پروا، یدو و بی مادر از جمله فعالیت‌های وی محسوب می‌شود.

مصباح در چهار دوره پیاپی با تهیه کنندگی فیلم‌های سینمایی سینما شهرقصه به کارگردانی کیوان علی‌محمدی و علی اکبر حیدری، پوست به کارگردانی بهمن و بهرام ارک، یدو به کارگردانی مهدی جعفری و بی مادر به کارگردانی مرتضی فاطمی در بخش مسابقه سی و هشتمین، سی و نهمین و چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر حضور داشت.

فیلم‌هایی که مجموعاً موفق به کسب ۲۶ نامزدی، یک دیپلم افتخار و هفت سیمرغ بلورین از جمله سیمرغ بلورین بهترین فیلم برای یدو و بهترین فیلم هنر و تجربه برای پوست شدند.

محمدرضا مصباح همچنین با کارگردانی فیلم کوچه نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین فیلم کوتاه در جشنواره سی و هشتم فجر شد.

برچسب‌ها یدو مجید مجیدی برمودا جشنواره فیلم فجر مهدی جعفری تهیه کننده رضا میرکریمی بی مادر محمد رضا مصباح آرش معیریان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: یدو مجید مجیدی برمودا یدو مجید مجیدی برمودا جشنواره فیلم فجر مهدی جعفری تهیه کننده رضا میرکریمی بی مادر محمد رضا مصباح آرش معیریان تهیه کننده فیلم سینمایی پاسخ به این پرسش جشنواره فیلم فجر تهیه کننده سینما شهرقصه آغوش درخت فیلم اول فیلم ها یک فیلم بی مادر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۶۰۶۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزئیاتی تازه درباره آخرین عاشقانه زنده‌یاد حسام محمودی

آفتاب‌‌نیوز :

فیلم سینمایی «رمانتیسم عماد و طوبا» دومین ساخته کاوه صباغ‌زاده مدتی است که در بخش «سینما آنلاین» فیلم‌نت اکران آنلاین شده است به همین بهانه محمد جلیلوند منتقد سینما در یادداشتی درباره ویژگی‌های این فیلم عاشقانه نوشته است.

در این یادداشت آمده است:

«عنصری به نام تخیل که نقش مهمی در شکل‌گیری صنعت سینما داشته و آن را به یکی از سودآورترین صنایع جهان تبدیل کرده، متاسفانه جایگاه چندانی در سینمای ایران نداشته و واقع‌گرایی آن هم به شکل افراطی و سرشار از اغراق جای تخیل را پر کرده است. در سال‌های اخیر اندک تلاش‌هایی برای تولید آثاری متفاوت با جریان روز سینمای کشورمان صورت گرفته و گهگاه نیز به نتایج درخورتوجهی منجر شده که یکی از شاخص‌ترین آن‌ها «رمانتیسم عماد و طوبا» ساخته کاوه صباغ‌زاده است که تجربه‌ای نو و امیدوارکننده در قالب کمدی-رمانتیک به حساب می‌آید. پلتفرم فیلم‌نت که تنوع در پخش آثار سینمایی را در دستور کار خود داشته و در سال جاری نیز مانور بیشتری هم روی تنوع مضمونی اکران آنلاین داده، به تازگی پخش آنلاین این فیلم را آغاز کرده که می‌تواند دارای جذابیت‌های زیادی برای علاقه‌مندان این دسته از آثار باشد.

صباغ‌زاده پس از ساخت فیلم گرم و دلنشین «ایتالیا ایتالیا»، در دومین فیلم سینمایی خود «رمانتیسم عماد و طوبا» قالب کمدی-رمانتیک را برگزیده است. او قصه خود که با نگاهی به کتاب «سیر عشق» نوشته آلن دوباتن نوشته شده را بر پایه عشق میان عماد و طوبا بنا کرده و دیگر اجزا را حول محور این دو چیده است. در عین حال، فیلمنامه‌ای شخصیت محور خلق کرده که یکی از تم‌های ابدی سینما با عنوان عشق به تاروپودش گره خورده و آن را پیش می‌برد. صباغ‌زاده قصه‌اش را خوب شروع کرده و آن را با ریتمی مناسب به نقطه عطف نخست می‌رساند. زوج جوانی که تماشاگر را به تماشای قصه زندگی خود دعوت کرده و فرازوفرود‌های آشنایی را به تصویر می‌کشند. استفاده از راوی هم نکته مثبتی برای فیلم و شیوه روایت آن به حساب می‌آید که از آن برای قصه‌گو‌تر شدن کار بهره گرفته شده که در ساختار فیلمنامه فیلم به خوبی جا افتاده است.

اهل سینما و تئاتر بودن این دو نیز ایده‌ای مناسب برای خلق شوخی‌های جذاب به نظر می‌رسد که در عین حال رگه‌های پررنگی از فانتزی دارد. «رمانتیسم عماد و طوبا» نگاه روانشناسانه‌ای به قهرمان‌های خود و سیر روابط آن‌ها داشته و در عین حال دست به آسیب‌شناسی هم می‌زند. موضوعی که در سینمای ایران به آن کمتر پرداخته شده و این فیلم از این حیث نمونه‌ای شاخص و درخشان به حساب می‌آید.

صباغ‌زاده برای جذاب‌تر شدن فیلم خود شوخی‌های بامزه‌ای را با تکیه بر ظرفیت‌های کمدی رمانتیک خلق کرده که حال و هوای شیرینی به فیلم بخشیده است. از طرف دیگر روی وجوه بصری فیلم خود نیز به خوبی کار کرده و از رنگ و به ویژه نور برای خیال‌انگیزتر شدن فیلم خود سود جسته که می‌توان آن را جزو نقاط قوت فیلم به حساب آورد. همان نکته‌ای که تماشای «رمانتیسم عماد و طوبا» را دلپذیرتر کرده و آن را به ذات سینما نزدیک می‌کند.

انتخاب بازیگر در کمدی رمانتیک‌ها از اهمیت فوق العاده‌ای برخوردار بوده و تنها اندک لغزشی می‌تواند کلیت کار را به خطر بیندازد. آن هم فیلم‌هایی از جنس «رمانتیسم عماد و طوبا» که با تکیه بر دو شخصیت اصلی خود پیش رفته و کاملا متکی به بازیگران خود است. صباغ‌زاده نقش‌های اصلی فیلم خود را به دو بازیگری سپرده که تا زمان تولید فیلم تجربه سینمایی زیادی نداشته و بیشتر در قاب کوچک تلویزیون حضور داشته‌اند. با این حال، شیمی رابطه عماد و طوبا با تکیه بر بازی خوب این دو قابل قبول از کار درآمده است. زنده‌یاد حسام محمودی به شخصیت عماد باورپذیری خوبی بخشیده و تماشاگر را به سمت خود می‌کشاند. در طرف دیگر، الناز حبیبی در نقش طوبا قرار دارد که به خوبی از فیزیک و میمیک چهره‌اش برای جان بخشیدن به نقش بهره گرفته و بازی درخشانی را ارایه کرده است. تا جایی که برای نخستین‌بار نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر جشنواره فیلم فجر شده است. البته نمی‌توان از گروه بازیگران «رمانتیسم عماد و طوبا» گفت و از کنار زنده‌یاد علی انصاریان عبور کرد. بازیگری که در نقشی مکمل خوش درخشیده و آخرین فیلم سینمایی‌اش، نوید حضور بازیگری توانا در عرصه سینمای ایران را می‌داد.

«رمانتیسم عماد و طوبا» از آن دسته فیلم‌هایی است که قابلیت ارتباط با طیف‌های مختلف سنی به خصوص زوج‌های جوان را داشته و لحظات شیرینی را برای مخاطبان خود رقم می‌زند.»

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • سهم سازمان سینمایی از نمایشگاه کتاب
  • سهم انجمن سینمای جوانان ایران و سازمان سینمایی از نمایشگاه کتاب
  • حضور فارابی با ۱۶ عنوان جدید در نمایشگاه کتاب
  • حضور پررنگ بنیاد سینمایی فارابی در نمایشگاه کتاب
  • حضور انتشارات بنیاد سینمایی فارابی با ۱۶ اثر جدید در نمایشگاه کتاب
  • بنیاد سینمایی فارابی، ۱۶ عنوان کتاب جدید را در نمایشگاه کتاب تهران رونمایی می‌کند
  • خزاعی: انصاف را در اظهار نظر رعایت کنیم
  • جزئیاتی تازه درباره آخرین عاشقانه زنده‌یاد حسام محمودی
  • بیکاری سینماگران ربطی به رونق اقتصاد و فروش فیلم‌ها ندارد
  • پارسا پیروزفر و اخاذی از زنان ثروتمند ؛ سکانسی که پربازدید شد | ببینید